Etelä-Pohjanmaan väylät kuntoon

Viime vuosien aikana Länsi-Suomi on jäänyt tiemäärärahojen osalta saamapuolelle.

Alueellamme on toki tehty joitakin merkittäviä tiehankkeita. Seinäjoen ohitustien valmistuminen ja valtatien 8 sisääntulo Vaasan pohjoispuolella ovat sujuvoittaneet isoja liikennevirtoja.

Pohjalaisia hyödyttävät liikennehankkeet eivät välttämättä aina löydy maakuntarajojemme sisältä. Olin juuri valtatien 3 eduskuntaverkoston varapuheenjohtajana tutustumassa Hämeenkyrön ohitustien rakennustyömaahan. Uusi 10 kilometrin väylä valmistuu vuoden 2022 syksyllä.

Ohitustie tukee meitä pohjalaisia lyhyempänä matka-aikana etelään. Tämä on erityisen merkittävää alueemme elinkeinoelämälle.

Valtatie 3 -ryhmä on ottanut kantaa myös pohjalaisten hankkeiden puolesta. Valtateiden 3 ja 19 risteysalue Jalasjärvellä on laitettu ryhmän ykköshankkeeksi. Suunnitelmat on kunnossa, nyt tarvitaan kohteelle rahoitus.

Kolmostieltä erkaneva 19-tie on tärkeä ruokamaakunnan kuljetusten näkökulmasta. Oli ilouutinen, kun valtatien 19 ensimmäinen vaihe saatiin toteutukseen. Jatkohankkeina on toteutettava Alahärmän liikennejärjestelyt ja Kauhavan sisääntulotien sujuvoittaminen.

Ilmajokisia varmasti puhuttaa kantatien 67 kehittäminen Ilmajoen ja Seinäjoen välillä. Työmatkaliikenteen kovimpina piikkeinä on meininki tiellä kuin isommassakin metropolissa. Ainoa erottava tekijä on se, että kaistoja on kaksi ja liikennevirrassa henkilöautoja, rekkoja ja työkoneita.

Väylän mukaan osuuden yleissuunnittelun tulisi valmistua lähiaikoina. Liikenne ja viestintävirastoon suunnitelma on tarkoitus lähettää hyväksyttäväksi keväällä 2022.

Olen tehnyt yhteysvälin kehittämisesti talousarvioaloitteen viime syksynä ja aion uudistaa sen jatkossakin. Pendelöinti on päivän sana, kun halutaan työskennellä kaupungeissa maaseudulta käsin. Jouheva työmatkaliikenne ja turvallisesti kulkeva maatalouden liikenne ovat niin Ilmajoen kuin koko maakunnan etu.

Toivottavasti niin Ilmajoki-Seinäjoki -välin kuin maakuntamme muidenkin tärkeiden tiehankkeiden osalta näytetään pian vihreää valoa. Infrahankkeemme ovat työllisyyttä lisääviä investointeja, joita Suomi ja pohjalaismaakunnat nyt kipeästi tarvitsevat.

Jaa artikkeli